Content Marketing




Du har säkert hört talas om content marketing (eller innehållsmarknadsföring), ett riktigt modeord inom marknadsföringsvärlden de senaste åren.

Och det är lätt att förstå varför content marketing blivit så populärt: genom att bjuda dina kunder och dina besökare på relevant och engagerande innehåll ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare och stanna längre, och bli mer lojala mot dig och dina produkter.

För om du har en butik på nätet med sparsamt med innehåll – kanske till och med exakt samma innehåll som dina konkurrenter – så ger du dina kunder en enda anledning att handla från just din butik: det lägsta priset. Och den positionen är det få företag som vill ha.

Om du istället ser till att ha bra produktbilder, bra produkttexter och även bra kompletterande innehåll som kan beskriva hur produkten fungerar, hur den ska användas, hur den ska skötas om och även hur den i en vidare mening bidrar med något, så ger du dina kunder och besökare en tydlig anledning att komma till din butik – och priset blir mindre viktigt.

Det finns många definitioner på content marketing, men för dig som säljer produkter på nätet skulle jag definiera innehållsmarknadsföring så här: Det kompletterande innehåll som en sajt eller webbutik tillhandahåller för att skapa lojalitet och engagemang och attrahera ny trafik och nya kunder.

Det kan röra sig om tips, inspiration och råd. Det kan vara instruktionsfilmer och guider. Det kan även vara längre texter i form av PDF:er, e-böcker och så kallade white papers (ämnesfokuserade rapporter eller guider).

Så egentligen är content marketing allt det innehåll som du adderar till din webbplats eller din webbutik utöver det innehåll som beskriver de produkter eller tjänster du säljer – helt enkelt allt innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte.

Jag brukar ibland använda mig av en mental bild av en persika. Persikans kärna är ditt huvudinnehåll, där dina produkter och tjänster beskrivs. Fruktköttet är det innehåll du kompletterat med (ditt content marketing-innehåll), din extra ”juice” för att attrahera såväl Google som nya besökare – helt enkelt det som gör att upplevelsen när man kommer till din webbplats eller din webbutik blir lite saftigare, lite matigare, lite mer positiv.

Många som arbetar med content marketing, framför allt byråer som lever på att hjälpa företag med innehållsmarknadsföring, skulle nog inte hålla med om denna enkla beskrivning utan skulle vilja ha med vikten av köpt marknadsföring för att exponera det kompletterande innehållet. Helt enkelt: ingen content marketing utan köpt marknadsföringsplats.

Jag är dock övertygad om att det går utmärkt att skapa bra, fungerande content marketing genom att visa upp det nya innehållet på din egen webbplats och i dina övriga kanaler. Sedan kan köpt marknadsföring vara till hjälp för att attrahera ytterligare trafik och nya besökare när det nya innehållet skapats och fått bra och tydlig exponering i de egna kanalerna.

För att sammanfatta fördelarna med att satsa på content marketing för dig som säljer på nätet, kan vi dela upp det i tre tydliga vinster: - Ökad trafik och ökad försäljning från nya besökare. - Längre och fler besök från befintliga kunder. - Du, eller kanske snarare ditt företag, kan bli en auktoritet på området.

Att innehållsmarknadsföring också är ett kostnadseffektivt sätt som kan bryta igenom den allmänna tröttheten kring reklam gör ju inte saken sämre.

Men vad är egentligen skillnaden mellan SEO och content marketing? Svaret är enkelt: SEO handlar om allt innehåll, content marketing handlar om det innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte. Så allt innehåll ska sökmotoroptimeras, oavsett om det är ditt grundinnehåll – som produkttexter – eller tips, råd och guider som du kompletterat med.

När det gäller ambitionsnivån för planering och uppföljning av content marketing-arbetet är det stora skillnader mellan små och stora företag.

Om du är egenföretagare och driver en webbutik som omsätter någon miljon med en mycket tydlig produkt, kan det räcka med att börja skriva och publicera innehåll som inspirerar och engagerar eller utbildar de befintliga besökarna, och sedan följa upp trafik- och försäljningsutvecklingen i Google Analytics.

Handlar det om ett större företag, där varumärket är viktigt och det finns många anställda som kan ha nytta av content marketing-satsningen men på olika sätt, är förarbetet mycket viktigare och måste också få ta mer tid. I större företag är det också viktigt att förankra satsningen i de instanser som krävs eftersom alla content marketing-satsningar är långsiktiga och därmed kräver resurser över tid.

Men alla som ska börja satsa på content marketing bör svara på följande tre frågor innan uppstart: - Vad vill du uppnå? - Vem ska göra jobbet? - Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut?

Vad vill du uppnå? Den frågan är nog den allra viktigaste, för hur ska du kunna planera och följa upp din satsning om du inte vet vad du vill uppnå?

Målsättningarna ska ju bottna i de affärsutmaningar du har, och jag skulle rekommendera att du väljer två eller högst tre målsättningar . För många som säljer på nätet kan det verka självklart: jag vill ha mer trafik, jag vill ha fler återkommande besök och jag vill sälja mer. Tre målsättningar, eller så kallade KPI:er (Key Performance Indicators eller nyckeltal), som också går att följa upp: fick vi mer trafik, återkom besökarna och köpte de mer?

Men för många företag, till exempel inom B2B, kan det vara helt andra målsättningar som är aktuella. Det kan exempelvis vara att stärka varumärkeskännedomen och få in fler leads som säljarna kan bearbeta. För andra företag kan content marketing vara ett sätt att ompositionera företaget, synas mer mot vissa specifika målgrupper eller underlätta framtida rekryteringar.

Så: spika dina målsättningar innan du börjar. Oavsett om du lägger 10 minuter eller 10 timmar på att tänka ut vilka de är, så är det av största vikt att du har dina viktigaste målsättningar på plats innan du drar igång.

Vem ska göra jobbet? Att ta fram inspirerande och engagerande innehåll är ett hantverk, så se till att den eller de som ska ta fram innehållet verkligen är bra på detta. Du kanske redan har någon som jobbar med PR och kommunikation och som kan lägga ett antal timmar i veckan på content marketing. Överväg annars att ta in en frilansare eller anlita en byrå.

Det viktigaste rådet är dock: om du inte kan skriva – låt bli. Det kan kanske låta hårt, men ingen utan programmeringskunskaper skulle ge sig på att koda nya tjänster och funktioner och ingen utan bokföringskunskaper skulle ge sig på att sätta ihop resultat- och balansrapporter.

Och det enda som är sämre än en webbplats eller webbutik som saknar inspirerande innehåll, är att den är full av dåligt skrivet innehåll som inte engagerar besökarna på något positivt sätt utan snarare gör dem skeptiska och osäkra.

Ska du anlita en frilansare, försök hitta någon som förutom att skriva även kan fota och filma – det kan lätt bli dyrt om du ska ta in flera personer med olika kompetenser.

Ska du anlita en byrå, se till att du själv är med ”på tåget” hela vägen – innehållet kommer inte bli bra om inte du, med dina bransch- och produktkunskaper, är med och planerar och styr arbetet med vad som kan engagera och inspirera dina kunder.

Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut? Gör en redaktionell kalender: vad ska publiceras och när, och hur hänger detta ihop med alla andra aktiviteter i företaget och dess omvärld? Se till att veta minst en månad i förväg vad som ska produceras och publiceras och vem som ska göra vad. Då ökar dina chanser att lyckas mångfalt!

För content marketing är inte ett projekt eller en korttidsinsats: det är ett arbetssätt. Och det är mycket bättre att ha en något mer modest ambitionsnivå i början, till exempel att publicera en ny artikel per vecka som tar några timmar att ta fram, än att vrålstarta och skjuta ut tio artiklar de första 2–3 veckorna, för att sedan helt upphöra och inte publicera något under lång tid.

Att på löpande basis publicera nytt och relevant innehåll är bra såväl för besökarna som för dina möjligheter att ranka högre hos Google och andra sökmotorer. Användarna kommer lära sig att det löpande kommer nytt innehåll och har därmed en anledning att titta in oftare. Även Google uppskattar att det regelbundet kommer nytt innehåll och kommer därmed besöka din sida oftare.

CHECKLISTA

- Definiera dina mål för en satsning på content marketing.

- Ta fram en konkret plan för att arbeta med content marketing.

- Se till att du har de kompetenta resurser som löpande krävs.

- Följ upp dina målsättningar.

- Inspireras av andra sajter som är duktiga på content marketing.

Denna artikel om content marketing är hämtad ur boken Gräv guld i dina egna kanaler, som är en handbok som visar hur du på ett enkelt och praktiskt sätt skalar upp din affär på nätet utan att det ska behöva kosta en massa pengar.

Författare: Christer Pettersson som även driver en blogg om datadriven marknadsföring och e-handel

 

 

Sponsrade länkar

 

 

 

 

bookmark