Infoo
  • Om infoo
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Produkter
  • Blogg
  • Artiklar
  • Menu Menu
Lägg till sajt
Du är här: Startsida1 / Artiklar

SEO för nybörjare

Artiklar, Datorer och internet

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering på svenska, vilket innebär alla de sätt och tekniker som finns för att just din sida ska ranka så bra som möjligt på sökmotorerna. Tidigare fanns även sökmotorer som AltaVista, Evreka och Yahoo, men idag finns egentligen bara Google och Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för över 95 % av sökningarna är det Google du ska optimera din sida för.

Vad gör en sökmotor?

Ska man förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser och sedan indexerar alla denna information.

Det kan vara information som text och bild på webbplatser, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen och hur ofta och var ditt varumärke syns på andra platser på nätet.

När en användare sedan söker efter något på Google, så identifieras alla sidor som anses vara relevanta från indexet och en algoritm används för att hierarkiskt rangordna de mest relevanta sidorna i en träfflista. Förr i tiden bestod denna träfflista av tio webbplatser som presenterades i en lista, med ett antal annonser ovan och under lista.

Idag kan en träfflista se helt annorlunda ut med svar på direkta frågor direkt i träfflistan (så du inte behöver gå vidare för att få svar på din fråga), med bildträffar och kartträffar, men Google försöker precis som tidigare visa upp de mest relevanta träffarna för dig som söker något.

Skriva för SEO

Men hur ska man då skriva för SEO och hur ska man strukturera det innehåll man har på sin webbsida så att såväl Google som användarna hittar det de är ute efter, oavsett om det är information eller om de är ute efter att köpa något?

Just hur man tar fram relevant innehåll och hur detta innehåll presenteras på en webbplats är kärnan i SEO och det brukar kalla onpage SEO eller on-site SEO eftersom det handlar om det du gör på din egen sida.

Sen finns det ytterligare ett par dimensioner av SEO som är teknisk SEO (helt enkelt hur tekniken fungerar på din sida, som till exempel hur snabbt din sida laddar och hur väl den fungerar på olika stora skärmar) och offpage eller off-site SEO, som handlar om vad du kan göra utanför din egen sida för att ranka bra på Google (eller få någon annan att göra genom att exempelvis länka till dig för att du har ett bra och relevant innehåll).

SEO-optimering

Vad är då viktigast för dig som nybörjare inom SEO att göra med din sida? Steg ett, skulle jag säga, är att du läser på om SEO och gör upp en plan för din webbplats – börja inte dutta med det ena eller det andra: ta fram en plan först.

För att du som som nybörjare ska lära dig mer om SEO kan jag rekommendera podden Sökpodden som löpande tar upp nyheter och annat som Google släppt eller genomfört. Du kan även läsa böcker som till exempel ljudboken SEO för alla (från 2019) och boken Guldläge på nätet (från 2017).

För att du som nybörjare ändå ska kunna sålla bland allt som du skulle kunna göra för att förbättra din optimering och din placering på Google, så har jag samlat de fem viktigaste sakerna du bara måste göra i en SEO-guide.

SEO-guide

För att optimera din sida och din placering på Google är det viktigt att du har följande fem saker på plats:
1. Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med sin sökmotoroptimering, så skriv en bra och säljande titel för varje sida.
2. Skriv bra och säljande metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare på Google som väljer att klicka sig vidare till din sida.
3. Skriv bra och relevant och innehåll på din webbplats, kopiera aldrig innehåll från andra sajter utan se till att ditt innehåll är unikt och attraktivt – då kommer fler stanna på sin sida och fler välja att länka till dig.
4. Se till att få nya länkar från bra sajter genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats. Var även aktiv och hör av dig till de som du vill ska länka, så de är medvetna om det innehåll som du löpande tar fram.
5. Se till att ha tekniken på plats så att din sida är snabb att ladda, fungerar på alla olika skärmstorlekar och är säker (använder https istället för http).

Oavsett om du är nybörjare eller professionell är det även viktigt att du löpande läser om de senaste SEO-uppdateringarna och vad de betyder för din webbplats. Förutom Sökpodden och de böcker som nämns tidigare i artikeln finns många bra sajter som skriver om SEO:
Mer om SEO på Dagensanalys
Sökmotorkonsult
SEO på Ehandelstips

Verktyg för SEO

Det finns också ett par verktyg, som jag starkt rekommenderar för att underlätta ditt SEO-arbete: Google Analytics och Google Search Console, som båda är kostnadsfria.

Google Analytics är Googles webbanalysverktyg – eller statistikverktyg – för att få veta mer om besökarna, till exempel trafik på olika webbsidor, hur länge besökarna stannar på de olika sidorna och varifrån de kommer, men även hur mycket försäljning en viss specifik sida genererar vilket kan vara mycket intressant när du skapar nytt innehåll och nya sidor.

 

Google Search Console är  Googles verktyg för att hålla koll på och underhålla din webbplats placering i Googles sökresultat. Du kan till exempel se hur din organiska trafik från Google utvecklar sig och vilka felsidor, så kallade 404-sidor, som du bör åtgärda.

 

Relaterade länkar om SEO:
Checklista för SEO
Fem tips att kicka igång din SEO med
SEO-kurs på distans

 

Artikel skriven av Christer Pettersson, som är författare och föreläsare inom SEO, för redaktionen på Infoo.se

4 augusti, 2019/av Redaktionen på Infoo.se
https://infoo.se/wp-content/uploads/2019/08/SEO-för-nybörjare.png 429 1280 Redaktionen på Infoo.se https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png Redaktionen på Infoo.se2019-08-04 14:18:512022-04-12 18:51:34SEO för nybörjare

Om matkassar

Företag och näringsliv

Matkasse matkassar

Om matkassar

Utbudet av en färdig matkasse

Det blir allt vanligare med att handla en färdig matkasse direkt hem till dörren och det finns olika varianter av både färdigplanerade matkassar såväl som möjligheten att handla helt fritt, som i en vanlig butik.

För de som är intresserade av att slippa middagsplaneringen helt och hållet finns det ett stort utbud av varierande matkassar att välja emellan för att kunna tillgodose olika hushålls kostbehov och levnadssätt.

Olika varianter av matkasse:

Barnvänlig: Middagar som är anpassade efter barns favoritsmaker med nyttiga, lättlagade och goda middagar baserat på bra råvaror.

Familjekasse: Motsvarar den barnvänliga varianten och innehåller enkla och varierade måltider ofta blandat med favoritrecept tillsammans med nya, goda och lättlagade rätter. En matkasse för alla i familjen där även vissa recept är anpassade för barn att vara med och laga – som en bra familjegemenskap och lära för livet.

Kockförberedda middagar: Middagarna är helt kockförberedda och det enda som krävs är ha något att steka eller koka upp maten och att skära en sallad.

Ekologisk: Innehåller ekologiska råvaror som är bra för miljön och för de som bedriver jordbruk. Ekologiska produkter produceras på ett för natur och djur hållbart sätt och där det bl.a. finns regler kring etik och tillsatser i jordbruket för att få lov att kalla produkterna för ekologiska.

Flexitarian: För de som önskar att äta lite mer vegetarisk mat och lite mindre kött, särskilt rött kött. En populär kosthållning som medverkar till en mer hållbar miljö, jämsides med att vi får i oss tillräckligt med näringsriktig kost.

Vegetarisk: Middagar i huvudsak baserat på råvaror från växtriket, d.v.s. utan kött, fågel och fisk. Vanligtvis ändå kombinerat med mejeri- och äggprodukter, lakto-ovo vegetarisk kost.

Viktväktarna: En matkasse för ett enkelt och hållbart sätt för att gå ner i vikt med färdigplanerade och väl balanserade middagar, för hela veckan, men där inga råvaror utesluts i kosten.

Laktosfri: Samma goda och välplanerade middagar, som finns i olika teman, men som innehåller laktosfria produkter istället.

Glutenfri: Väl planerade och näringsriktiga middagar med glutenfria produkter. En matkasse för enkel middagsplanering med att både få hela näringsbehovet tillgodosett tillsammans med anpassade recept.

Valbara veckomenyer: Välj utifrån olika recept och få hem en skräddarsydd matkasse med alla ingredienser för samtliga middagar, ofta med valmöjlighet av antal dagar och personer.

Handla mat online: Handla samma produkter som i affären på datorn istället och när det passar i tid. Välj sedan att hämta de färdigpackade matkassarna i affären eller beställ leverans hem till dörren. Det finns även en fyndbutik av matvaror där det går att göra bra klipp på mat med lite kortare utgångsdatum, som ett bra miljöval.

GI: Middagar baserat innehåll som bygger på råvaror med lågt glykemiskt index, för att ge en lägre och långsam höjning av blodsockret. Kosten innehåller mer d.v.s. fleromättade fetter från t.ex. fisk, avokado och nötter.

LCHF: En diet som bygger på att äta mycket fett och proteiner parallellt med att rejält skära ner på kolhydraterna för att uppnå en ketogen eller fettförbrännande effekt.

Artikeln är skriven av partner eller annonsör på Infoo.se.

19 maj, 2019/av Redaktionen på Infoo.se
https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png 0 0 Redaktionen på Infoo.se https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png Redaktionen på Infoo.se2019-05-19 12:01:002020-01-08 13:37:17Om matkassar

Content marketing

Datorer och internet

Content marketing

Du har säkert hört talas om content marketing (eller innehållsmarknadsföring), ett riktigt modeord inom marknadsföringsvärlden de senaste åren.

Och det är lätt att förstå varför content marketing blivit så populärt: genom att bjuda dina kunder och dina besökare på relevant och engagerande innehåll ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare och stanna längre, och bli mer lojala mot dig och dina produkter.

För om du har en butik på nätet med sparsamt med innehåll – kanske till och med exakt samma innehåll som dina konkurrenter – så ger du dina kunder en enda anledning att handla från just din butik: det lägsta priset. Och den positionen är det få företag som vill ha.

Om du istället ser till att ha bra produktbilder, bra produkttexter och även bra kompletterande innehåll som kan beskriva hur produkten fungerar, hur den ska användas, hur den ska skötas om och även hur den i en vidare mening bidrar med något, så ger du dina kunder och besökare en tydlig anledning att komma till din butik – och priset blir mindre viktigt.

Definition av content marketing

Det finns många definitioner på content marketing, men för dig som säljer produkter på nätet skulle jag definiera innehållsmarknadsföring så här: Det kompletterande innehåll som en sajt eller webbutik tillhandahåller för att skapa lojalitet och engagemang och attrahera ny trafik och nya kunder.

Det kan röra sig om tips, inspiration och råd. Det kan vara instruktionsfilmer och guider. Det kan även vara längre texter i form av PDF:er, e-böcker och så kallade white papers (ämnesfokuserade rapporter eller guider).

Så egentligen är content marketing allt det innehåll som du adderar till din webbplats eller din webbutik utöver det innehåll som beskriver de produkter eller tjänster du säljer – helt enkelt allt innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte.

Jag brukar ibland använda mig av en mental bild av en persika. Persikans kärna är ditt huvudinnehåll, där dina produkter och tjänster beskrivs. Fruktköttet är det innehåll du kompletterat med (ditt content marketing-innehåll), din extra ”juice” för att attrahera såväl Google som nya besökare – helt enkelt det som gör att upplevelsen när man kommer till din webbplats eller din webbutik blir lite saftigare, lite matigare, lite mer positiv.

Många som arbetar med content marketing, framför allt byråer som lever på att hjälpa företag med innehållsmarknadsföring, skulle nog inte hålla med om denna enkla beskrivning utan skulle vilja ha med vikten av köpt marknadsföring för att exponera det kompletterande innehållet. Helt enkelt: ingen content marketing utan köpt marknadsföringsplats.

Jag är dock övertygad om att det går utmärkt att skapa bra, fungerande content marketing genom att visa upp det nya innehållet på din egen webbplats och i dina övriga kanaler. Sedan kan köpt marknadsföring vara till hjälp för att attrahera ytterligare trafik och nya besökare när det nya innehållet skapats och fått bra och tydlig exponering i de egna kanalerna.

Fördelar med content marketing

För att sammanfatta fördelarna med att satsa på content marketing för dig som säljer på nätet, kan vi dela upp det i tre tydliga vinster: – Ökad trafik och ökad försäljning från nya besökare. – Längre och fler besök från befintliga kunder. – Du, eller kanske snarare ditt företag, kan bli en auktoritet på området.

Att innehållsmarknadsföring också är ett kostnadseffektivt sätt som kan bryta igenom den allmänna tröttheten kring reklam gör ju inte saken sämre.

Skillnad mellan content marketing och SEO

Men vad är egentligen skillnaden mellan SEO och content marketing? Svaret är enkelt: SEO handlar om allt innehåll, content marketing handlar om det innehåll du lägger till i marknadsföringssyfte. Så allt innehåll ska sökmotoroptimeras, oavsett om det är ditt grundinnehåll – som produkttexter – eller tips, råd och guider som du kompletterat med.

När det gäller ambitionsnivån för planering och uppföljning av content marketing-arbetet är det stora skillnader mellan små och stora företag.

Om du är egenföretagare och driver en webbutik som omsätter någon miljon med en mycket tydlig produkt, kan det räcka med att börja skriva och publicera innehåll som inspirerar och engagerar eller utbildar de befintliga besökarna, och sedan följa upp trafik- och försäljningsutvecklingen i Google Analytics.

Handlar det om ett större företag, där varumärket är viktigt och det finns många anställda som kan ha nytta av content marketing-satsningen men på olika sätt, är förarbetet mycket viktigare och måste också få ta mer tid. I större företag är det också viktigt att förankra satsningen i de instanser som krävs eftersom alla content marketing-satsningar är långsiktiga och därmed kräver resurser över tid.

Kom igång med content marketing

Men alla som ska börja satsa på content marketing bör svara på följande tre frågor innan uppstart: – Vad vill du uppnå? – Vem ska göra jobbet? – Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut?

Vad vill du uppnå? Den frågan är nog den allra viktigaste, för hur ska du kunna planera och följa upp din satsning om du inte vet vad du vill uppnå?

Målsättningarna ska ju bottna i de affärsutmaningar du har, och jag skulle rekommendera att du väljer två eller högst tre målsättningar . För många som säljer på nätet kan det verka självklart: jag vill ha mer trafik, jag vill ha fler återkommande besök och jag vill sälja mer. Tre målsättningar, eller så kallade KPI:er (Key Performance Indicators eller nyckeltal), som också går att följa upp: fick vi mer trafik, återkom besökarna och köpte de mer?

Men för många företag, till exempel inom B2B, kan det vara helt andra målsättningar som är aktuella. Det kan exempelvis vara att stärka varumärkeskännedomen och få in fler leads som säljarna kan bearbeta. För andra företag kan content marketing vara ett sätt att ompositionera företaget, synas mer mot vissa specifika målgrupper eller underlätta framtida rekryteringar.

Så: spika dina målsättningar innan du börjar. Oavsett om du lägger 10 minuter eller 10 timmar på att tänka ut vilka de är, så är det av största vikt att du har dina viktigaste målsättningar på plats innan du drar igång.

Vem ska göra jobbet? Att ta fram inspirerande och engagerande innehåll är ett hantverk, så se till att den eller de som ska ta fram innehållet verkligen är bra på detta. Du kanske redan har någon som jobbar med PR och kommunikation och som kan lägga ett antal timmar i veckan på content marketing. Överväg annars att ta in en frilansare eller anlita en byrå.

Det viktigaste rådet är dock: om du inte kan skriva – låt bli. Det kan kanske låta hårt, men ingen utan programmeringskunskaper skulle ge sig på att koda nya tjänster och funktioner och ingen utan bokföringskunskaper skulle ge sig på att sätta ihop resultat- och balansrapporter.

Och det enda som är sämre än en webbplats eller webbutik som saknar inspirerande innehåll, är att den är full av dåligt skrivet innehåll som inte engagerar besökarna på något positivt sätt utan snarare gör dem skeptiska och osäkra.

Ska du anlita en frilansare, försök hitta någon som förutom att skriva även kan fota och filma – det kan lätt bli dyrt om du ska ta in flera personer med olika kompetenser.

Ska du anlita en byrå, se till att du själv är med ”på tåget” hela vägen – innehållet kommer inte bli bra om inte du, med dina bransch- och produktkunskaper, är med och planerar och styr arbetet med vad som kan engagera och inspirera dina kunder.

Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut? Gör en redaktionell kalender: vad ska publiceras och när, och hur hänger detta ihop med alla andra aktiviteter i företaget och dess omvärld? Se till att veta minst en månad i förväg vad som ska produceras och publiceras och vem som ska göra vad. Då ökar dina chanser att lyckas mångfalt!

För content marketing är inte ett projekt eller en korttidsinsats: det är ett arbetssätt. Och det är mycket bättre att ha en något mer modest ambitionsnivå i början, till exempel att publicera en ny artikel per vecka som tar några timmar att ta fram, än att vrålstarta och skjuta ut tio artiklar de första 2–3 veckorna, för att sedan helt upphöra och inte publicera något under lång tid.

Att på löpande basis publicera nytt och relevant innehåll är bra såväl för besökarna som för dina möjligheter att ranka högre hos Google och andra sökmotorer. Användarna kommer lära sig att det löpande kommer nytt innehåll och har därmed en anledning att titta in oftare. Även Google uppskattar att det regelbundet kommer nytt innehåll och kommer därmed besöka din sida oftare.

CHECKLISTA CONTENT MARKETING

– Definiera dina mål för en satsning på content marketing.

– Ta fram en konkret plan för att arbeta med content marketing.

– Se till att du har de kompetenta resurser som löpande krävs.

– Följ upp dina målsättningar.

– Inspireras av andra sajter som är duktiga på content marketing.

LÄR DIG MER OM CONTENT MARKETING

Denna artikel om content marketing är hämtad ur boken Gräv guld i dina egna kanaler, som är en handbok som visar hur du på ett enkelt och praktiskt sätt skalar upp din affär på nätet utan att det ska behöva kosta en massa pengar. Denna bok om content marketing finns även som ljudbok

Tips om poddar och webbplatser om innehållsmarknadsföring:
Innehållsmarknadsföring (content marketing) på Wikipedia
Vad är content marketing – din guide till bra affärer med bra innehåll på Dagensanalys.se

Artikel skriven av Christer Pettersson som även driver en blogg om content marketing och e-handel

19 maj, 2019/av Redaktionen på Infoo.se
https://infoo.se/wp-content/uploads/2019/05/Content-marketing.jpg 853 1280 Redaktionen på Infoo.se https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png Redaktionen på Infoo.se2019-05-19 10:29:542022-04-10 18:19:26Content marketing

Fyra vanliga löparskador

Nöje och fritid

Vanliga löparskador

Vanliga löparskador

Löpning är mer populärt än någonsin och antalet lopp runt om i Sverige ökar stadigt (efter en naturlig nedgång under covid-pandemin då lopp endast i vissa fall kunde genomföras), för såväl motionärer som elitlöpare.

En sak som tyvärr kan drabba löpare är olika typer av löparskador, som ofta kan bero på överbelastning eller att träningen stegrats för fort (för lite vila mellan träningspassen).

Fyra av de vanligaste löparskador som drabbar löpare runt om i vårt avlånga land är hälsporre, löparknä, ont i hälen eller hälsenan och ont i vaden.

Hälsporre

Hälsporre, som ofta märks genom smärta under foten, och framför allt på framsidan eller vid sidan av hälen, kan bero på att man sprungit för mycket på hårt underlag. Smärta känns när man belastar hälen och är som värst på morgonen när man tar de första stegen.

Smärtan beror på att bindvävsstråket (plantarfascian) som löper från hälbenet, under foten fram till tåbenen, har skadats i sitt fäste. Fästet sitter på fram-och undersidan av hälbenet. Även om det för det mesta tar lång tid för skadan att läka ut, ofta 1-1,5 år, så läker den ut av sig själv. Dock är det viktigt att undvika belastning och den typ av träning som provocerar skadan och framkallar smärta.

Om man inte gör det kan läkningsprocessen ta längre tid. Har man fått hälsporre är det bra att avlasta hälen med hjälp av till exempel ett hälinlägg, en hälkopp eller en kompressionsstrumpa.

Löparknä

Löparknä märks genom smärta på utsidan av knät efter att du sprungit en bit (innan det gör för ont). Löparknä brukar också benämnas ITBS (iliotibialbandssyndrom) och är en överbelastningsskada i slemsäcken, bindvävshinnan eller benhinnan på utsidan av knät.

Smärtan är skärande och uppstår på grund av att senan som löper på utsidan av låret/knät blir inflammerad då den skaver mot övre delen av knäleden. Ofta brukar smärtan komma när man tränat en stund men går över om man vilar.

Har man större besvär håller smärtan i sig även efter träning. Det positiva är att så gott som alla blir kvitt löparknä med hjälp av stretching, vila eller sjukgymnastik. Man ska inte helt upphöra med träning utan hitta träningsformer som inte ger någon smärta

Ont i hälen

Ont i hälen eller hälsenan är vanligt bland löpare och det kan göra extra ont när man springer uppför. Åkomman kallas också för hälseneinflammation även om det faktiskt inte är en inflammation i senan.

Vad det handlar om är egentligen att smärtan beror på är att de små skador som kan uppstå i hälsenan när man tränar fel. När man belastar senan mycket kan dessa skador uppstå och det är viktigt att söka hjälp i tid så att inte senan degenereras.

Dra ned på löpningen och träna på andra sätt som inte belastar din häl en period.

Ont i vaden (gubbvad)

Ont i vaden kan bero på s k ”gubbvad”, som egentligen är små muskelbristningar som framför allt drabbar medelålders män. ”Gubbvad” är egentligen en bristning i muskulaturen i vaden. Det kan bero på att man överbelastat muskeln eller att man har tidigare skador i vadmuskeln som gör den extra exponerad vid belastning.

Till en början känns smärtan bara efter träning och är lätt att förväxlas med allmän stelhet. Men när man fortsätter träna kommer man att känna smärta även under träning. Till en början går det att fortsätta träna även då man känner smärta men till slut blir det omöjligt träna (löpträna). Vila ett par veckor så brukar dessa små bristningar läka.

Det är förstås irriterande när du drabbas av löparskador, som ofta har en tendens att uppkomma när du tränar på bra och i övrigt känner dig vältränad, men det är viktigt att lyssna på kroppen och att variera träningen med andra sporter under tiden din löparskada får läka. Sedan kan du som löpare, framför allt om du stegrar din träning, få vanlig träningsvärk som kan vara svår att skilja från en löparskada.

Om du är osäker på om du har drabbats av en löparskada: sök upp en läkare eller sjukgymnast eller någon annan vårdpersonal som kan idrottsmedicin för att få veta om du bör vila helt, träna något annat eller om du kan fortsätta att träna som vanligt. Du kan även få tips om egenvård.

Produkter vid vanliga löparskador

Det finns en rad produkter för egenvård som kan lindra och hjälpa löpare som drabbats av någon av den mer vanliga löparskadorna. För den som drabbats av hälsporre kan en strumpa mot hälsporre, en kompressionsstrumpa som ökar blodcirkulationen, lindra smärta och stödja foten så du lättare kan leva ett aktivt liv.

Löparknä – eller om du lider av hopparknä – kan lindras av ett bra knäskydd som stabiliserar och förebygger skador. Så skaffa ett bra skydd för löparknä om du vill lindra dit löparknä på egen hand.

Ont i hälen, eller hälseneinflammation, är en åkomma som kräver vila av hälen så satsa på andra idrotter eller aktiviteter som inte belastar hälen. Det kan även fungera med ett bra vadskydd vid hälseneinflammation och benhinneinflammation då det värmer och stödjer såväl vaden som hälsenan.

Vid problem med vaden kan kompressionsstrumpor för löpning vara en bra idé, de ökar blodcirkulationen i musklerna och kan därför även påskynda din återhämtning. Gubbvad är ett begrepp som används för mindre bristningar i vadmuskeln och den som springer med gubbvad upplever ofta smärta, hugg eller kramp vid löpning. Det finns ett antal sätt att förebygga gubbvad, som styrketräning av vaderna och att stå hellre än sitta på jobbet. Vid akut gubbvad ska du låta bristningen läka först, vilket tar c:a 2-3 veckor.

Artikel från partner: Ortopediska.se.

Relaterad läsning:
Sju tips för att förebygga skador (Runacademy)
Så blir du av med gubbvaden (SVT Nyheter)

 

9 maj, 2019/av Redaktionen på Infoo.se
https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png 0 0 Redaktionen på Infoo.se https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png Redaktionen på Infoo.se2019-05-09 21:52:252022-10-24 19:32:10Fyra vanliga löparskador

Högskoleprovet läsförståelse

Artiklar, Kultur

Högskoleprovet läsförståelse Hjalmar Söderberg Doktor Glas

Högskoleprovet läsförståelse tips

Vill du öka dina chanser till ett bra resultat på den del av högskoleprovet som testar din svenska läsförståelse?

Och vill du förbättra din läsförståelse generellt inför att du ska skriva högskoleprovet?

Då kan det vara en bra idé att läsa några riktiga gamla svenska klassiker för att lära fler ord och få en större förståelse hur olika ord har använts genom olika tider.

En bra och lättillgänglig bok är Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Genom att läsa Söderbergs klassiska bok om den tungsinta Doktor Tyko Gabriel Glas kommer du lära dig en hel del ord, men även få en inblick i hur Stockholm såg ut i början av 1900-talet.

Det finns även en del formuleringar i boken som blivit klassiska, mest känd av alla dessa skrivningar handlar om viljan att bli älskad:

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Högskoleprovet läsförståelse – 200 ord det är bra att kunna

I den här artikeln om Doktor Glas, som är en dagboksroman som utkom 1905, har vi samlat ett par hundra ord som det kan vara bra att gå igenom innan du läser boken, men även efter du läst klart för att öva din läsförståelse inför högskoleprovet.

Så ett tips inför att du ska skriva högskoleprovet och för att du ska ha så goda chanser som möjligt på den del som handlar om läsförståelse på svenska är att läsa Doktor Glas men även andra svenska romaner som till exempel Gäst hos verkligheten, Dvärgen eller Barabbas av Pär Lagerkvist eller Utvandrarna av Vilhelm Moberg.

Det går även bra att läsa mer moderna svenska författare som Per Anders Fogelström, som skrev Mina drömmars stad 1960, eller Klas Östergren som skrivit ett antal moderna klassiker som Fantomerna (1978) och den bok som gjorde honom riktigt känd, Gentlemän (1980), boken om en ung författare som flyttar in med bröderna Morgan i en lägenhet på Södermalm i Stockholm.

Vill du även läsa en kort men mycket välskriven bok, som verkligen visar på hur en skribent kan formulera och hantera det svenska språket kan vi rekommendera Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz, som utkom 1985.

Tillbaka till Doktor Glas och din möjlighet att förbättra din läsförståelse inför högskoleprovet, så följer här ett par hundra ord att gå igenom innan och efter din läsning av Hjalmar Söderbergs klassiska bok.

Bra ord högskoleprovet

Stoft – Damm (även sot och aska)

Droska – Hästvagn (när man åkte med häst och vagn), kan idag betyda taxi

Anekdot – Kort berättelse om ett ämne, ofta underhållande

Vämjelse – Äckel, avsky

Fysionomi – Fysiskt utseende, kroppstyp

Gitta (eller gittat) – Orka, ha lust, bry sig

Annotera – Anteckna, skriva ned

Emedan – Eftersom, därför att

Gå i Norrström – Gå i strömt vatten i centrala Stockholm (dränka sig)

Filantrop – Person, positivt inställd till andra människor, och ofta idkar välgörenhet utan motprestation

Kuliss – Flyttbar del av en scen, till exempel på en teater

Potemkinkuliss – Kulisser som skulle lura tsarinnan Katarina II när hon åkte tåg till Krim i Ryssland i slutet av 1700-talet och som idag används som en bild för skönmålning av en egentligen eländig och usel verklighet

Gipsornament – Stuckatur, utsmyckning av gips

Hugskott – Infall, påhitt

I grosses – Gravid, havande

Barnsbörd – Förlossning

Deva – Mytologisk gud med ansvar för naturen

Frivolt – Kullerbytta i luften eller Ytligt, fräckt och oanständigt

Talmikärlek – Oäkta kärlek

Gingo – Gick (böjning av gå) Pittoresk – charmig, romantisk, idyllisk

Nattvardskalk – bägare eller annat kärl för nattvard (kalk är en typ av bägare)

Sedlig – pryd, anständig, moralisk

Ogrannlaga – Ofin, taktlös (t ex en ofin fråga)

Legat i Uppsala – Studerat i Uppsala Vivör – Person som lever njutningsfullt, t ex en playboy eller festprisse

Digitalis – Medicin för hjärtat (egentligen samlingsnamnet på hjärtstimulerande ämnen som förekommer naturligt i fingerborgsblomma eller digitalisväxten)

Ångslup – Fartyg som drivs av ånga

Marig – Låg, förkrympt (t ex små mariga träd), men kan även betyda svår och krånglig

Ogunst – Ogillande, onåd (gunst betyder motsatsen som nåd och vara populär)

Charlatan – Bedragare, skojare

Eljest – Annars, för övrigt (ålderdomligt uttryck), att vara eljest kan också betyda att vara lite konstig

Voro – Böjning av vara, så att ”Vi voro” betyder ”Vi var”

Vi vore du – Vi sa du till varann, inte ni, det vill säga vi kände varann

Jämmerdalen – Plats om präglas av lidande, den mörka bilden av människolivet (en lång vandring mot döden)

Skogstjärn – liten sjö i skogen (tjärn kan också kallas göl)

Gissel – straff, plåga

Besynnerligt – märkligt, konstigt

Kommunion – nattvard i kyrkan (att ta emot Kristi kropp och blod genom vin)

Velociped – gammalt ord för cykel (som även kallades för bicykel)

Täck – vacker, söt, nätt

Corpus deliciti – Latin, som betyder ungefär ”brottets kropp” eller yttre spår som finns kvar av ett brott

Patrask – slödder, drägg

Arkadisk ängd – lantlig, idyllisk trakt

Ränsel – liten ryggsäck

Huvudgärd – kudde, ändan av en säng där kudden ligger

Eolsharpor – harpor som spelas av vinden

Koral – psalm, kyrkosång

Sakristia – prästens omklädningsrum

Chiffonjé – gammaldags skrivbord där man fäller ut en klaff för att skriva

Fördraga (eller fördra) – stå ut med, tolerera

Eljest – annars, i annat fall

Fordom – förr, för länge sen

Medikament – medicin, läkemedel

Lupus – sjukdom där immunförsvaret angriper den egna kroppen

Schavott – plattform där bestraffning som hängning, halshuggning eller schavottering sker

Ehuru – även om, fast, trots att

Tvagen – tvättad (av tvaga som betyder tvätta, göra ren)

Honorar – betalning, ersättning för tillfälligt arbete (kan även kallas för arvode)

Skritt – hästens mest långsamma gångart där någon fot alltid befinner sig på marken

Svira – festa, dricka (nattsvirare – en person som festar på natten)

Sköka – prostituerad

Förmak – förrum, väntrum, mindre rum

Atenienn – hyllmöbel, prydnadshylla med ett antal hyllor över varandra

Förtrytelse – ilska, missnöje

Kontrahent – motpart, motståndare

Tindra – stråla, glittra

Suntält – soltält, markis

Nazir eller nasir – från bibeln där det talas om ”Herrens nasir ” som fick avlägga ett speciellt löfte och bland annat inte dricka alkohol eller klippa håret

Krokan – tårta, högt bakverk

Cyrenaiker – filosof som tillhörde en riktning inom den grekiska filosofin

Oförmodat – plötsligt, oväntat

Chopin – välkänd polsk kompositör och pianist (1810-1849)

Nocturne – betyder nattlig musik och är korta, romantiska musikstycken

Inlandsklimat – speciellt med inlandsklimat är att det är mycket varmt på sommaren och mycket kallt på vintern

Tarvlig – oschysst, okamratlig, taskig

Vederlägga – motbevisa

Liderlig – syndig, oanständig

Lysten – sugen, fylld av begär Vårdtecken – bekräftande tecken vid kyrklig vigsel

Flor – tunt tyg eller slöja (vid t ex begravning)

Merendels – vanligen, oftast (gammaldags språk)

Uppgåvo – uppgav (av uppge som betyder ange, påstå)

Delikat – kan betyda två saker: känslig, ömtålig eller god, välsmakande

Spleen – tungsinne, svårmod

Led – uttråkad, less (kan även betyda knä, böjställe eller väg, farled)

Vidgår – erkänner, medger

Syntes – sammansmältning, slutsats eller framställning av en kemisk förening

Friktion – motstånd när något ska glida eller spänning, konflikt

Divergens – meningsskiljaktighet, när det man tycker eller anser drar åt olika håll

Pedant – noggrann och petig person

Husgeråd – köksredskap (saker som används i köket eller i hemmet)

Urskillning – förstånd, omdöme

Oförvitlig – ostraffad, hederlig, ren

Pan – en halvgud i grekisk mytologi, till hälften man och till hälften get, som skyddade fälten, skogarna och herdarna och som ofta avbildades med en flöjt

Eklatant – uppenbar, slående, tydlig

Långholmen och Konradsberg – fängelse och mentalsjukhus i Stockholm

Brunno – brann

Spökskepp – en båt som driver omkring utan besättning

Osa katt – när någonting börjar bli farligt eller riskabelt (kommer av tanken om en hund som vädrar en katt)

Väsentligen – huvudsakligen, framför allt

Kattmusik – larm, oväsen

Lump – skräp, trasor, saker man slänger

Beblandelse – att man blandar ihop, rör ihop, mixar

Intermezzo – kan betyda oväntad händelse, avbrott eller kort musikstycke

Monte Carlo – område i Monaco känt för sitt kasino

Otaliga – många

Utpinad och led – sliten, plågad och uttråkad, less

Applådsalvor – salvor (snabb skur) av applåder, det vill säga mycket applåder

Förlustelse – underhållning, nöje

Försaka – avstå ifrån, vara utan

Patos – stark känsla eller engagemang

Larm – buller, oväsen, oljud

Boett – den yttre delen av en armbandsklocka – eller ett fickur – som inkluderar urverket och urtavlan

Kokett – tillgjord, person som försöker vara attraktiv och intressant

Pendang – motsvarighet, par, make

Galler – historiska folkstammar i nordvästra Europa (kallas även kelter)

Koniska – spetsiga, toppiga (som en kon)

Kägla (som ljuskägla) – strut, tratt och en stråle av ljus

Stånd (ditt stånd) – samhällsgrupp, klass

Erinran – påminnelse, uppmaning

Gol – av gala, till exempel ”en tupp gol”

Ämbete – tjänst, befattning

Ämbetsbroder – kollega

Pastor primarius – så kallades kyrkoherden i Stockholm fram till 1989

Cyankalium – starkt gift

Krevera – explodera, sprängas även bildligt (jag höll på att krevera av skratt)

Grönstedts grådask – portvin producerat i Portugal för varumärket Grönstedts

Styx – underjordisk flod i den grekiska mytologin som var en gräns mellan livet och döden

Förmånlig – lönande, fördelaktig

Kretin – idiot

Lavoar – tvättbord, tvättställ (med en vattenkanna och ett tvättfat)

Balsampoppel – träd som kan bli över 20 meter högt (poppel är en typ av träd eller egentligen en videväxt som kan bli hög)

Töcken – dis, dimma

Måst – vara tvungen

Hårtestar – slinga av hår

Karaktär – läggning, drag, stil

Black om foten – en begränsande faktor som hämmar något

Förspänt – ha goda förutsättningar

Elementarkraft – naturkraft, urkraft

Ed – heligt eller viktigt löfte

Försyn – en högre makt

Salsdörr – entrédörr, halldörr eller dörr in till en sal

Tungus – tråkmåns, tråkig person

Dunkel – mörk, skum, otydlig

Varsel – förebud, föraning, omen

Pseudo – falsk, oäkta, imiterad (kvasi har samma betydelse, till exempel kvasimoral = oäkta moral)

Ögna igenom – läsa snabbt igenom, skumma en text

Miniatyr – i liten skala, i litet format, förminskat

Fez – rund hatt utan brätte som ofta är röd och som användes i till exempel Nordafrika Brätte – skärm på en hatt

Syrtut – Lång rock

Tjära – mörk trögflytande vätska (som används som träskyddsmedel)

Gynekologi – medicinsk specialitet för studier av sjukdomar i kvinnans könsorgan (från grekiska ”kunskap om kvinnan”)

Malätet – mycket sliten, skadad av mal

Psykiatri – vetenskapen om psykiska sjukdomar

Desorganisation – kaos, förvirring, oreda

Mahogny – rödbrunt hårt virke som används för möbeltillverkning

Dekadans (eller dekadens) – fördärv, förfall, nedgång

Populasen – den stora massan, allmänheten, pöbeln

Rännsten – dike, ränna

Pöbel – slödder, pack, avskum

Porter – mörkt öl

Isterhaka – dubbelhaka, fet haka

Kontravisit – ett besök i gengäld (när du besöker någon som besökt dig)

Dok – slöja som bärs av nunnor

Officiant – person som leder en religiös eller borgerlig ceremoni som dop, vigsel och begravning

Syrak – arg, sur (också en del av Gamla Testamentet i Bibeln)

Vältalig – verbal, uttrycksfull, bra på att tala för sig

Oöverskådlig – enorm, ofantlig, svår att få grepp om

Bävan – ångest, skräck, stor oro

Uthärdlig – skaplig, någorlunda bra, inte värre än att man kan hantera det

Begynt – börjat

Genom märg och ben – genomträngande, som tränger sig igenom (märg är det innersta i kroppen, benmärgen)

Humbug – bluff, bedrägeri

Stympa – hugga av, amputera, massakrera

Ibsen – norsk författare som bland annat skrev dramat Peer Gynt

Erinnyer – hämndgudinnor i den grekiska mytologin

Lave – bänk, brits (till exempel i bastu)

Murvel – journalist, reporter

Vardagslag – till vardags, en vanlig veckodag (inte en helgdag)

Apparition – utseende och uppträdande (någons yttre)

Chic – elegant, flott

Skyldra – militär term för att hälsa med gevär eller sabel (svärd, värja)

Menageri – djurpark, samling av djur

Binnikemask – mask som lever i kroppen

Intonera – börja sjunga, ange ton

Kotteri – slutet sällskap, inre krets

Lohengrin – romantisk opera av Richard Wagner

Villfarelse – missuppfattning, vanföreställning

Förädlande – förbättrande

Kromatiska – musikalisk term när det går ett halvt tonsteg i taget

Okyska – oanständiga

Augsburgiska – Augsburgska bekännelsen är en religiös skrift (från den evangelisk-lutherska kyrkan)

Esoterisk – mystisk, ockult

Rättrådig – ärlig, hederlig, rättvis

Snörräta – spikrak, helt rak

Drapera – insvepa, täcka

Mantel – kappa, kåpa

Florera – blomstra, breda ut sig

Obeveklig – sträng, fast, hård

Herodes – judisk kung över Palestina före Jesu födelse

Profet – visionär, orakel, spåman

Vanartig – elak, missanpassad

Avväg – fel väg, sidospår

Ödipus (Oidipus) – kung i den grekiska mytologin

Sfinx – mansfigur med lejonkropp och manshuvud (i Egypten)

Murken – rutten, angripen av röta

Muslinsgardin – gardin i tunn bomullsväv

Vattrad – med vågmönster

Skockar – hopar, samlingar (till exempel moln i skockar på himlen)

 

Artikel skriven av redaktionen på Infoo.se.

22 april, 2019/av Redaktionen på Infoo.se
https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png 0 0 Redaktionen på Infoo.se https://infoo.se/wp-content/uploads/2018/07/infoo-logo.png Redaktionen på Infoo.se2019-04-22 12:27:482019-08-04 14:22:42Högskoleprovet läsförståelse
Sida 3 av 3123

© 1993-2022, Leadson AB

På Infoo.se hittar du länkar till svenska webbplatser granskade av vår redaktion. Populära kategorier är utbildning som universitet, grundskolor och gymnasier, resor och resebyråer, shopping i nätbutiker som till exempel säljer dammsugarpåsar och företag inom marknadsföring som erbjuder tjänster och kunskap inom till exempel content marketing och e-handel.

Snabbnavigera

  • Lägg till sajt
  • Kontakt
  • GDPR och integritetspolicy
© 2022 Leadson AB
infoo.se
Scroll to top