SEO för nybörjare

SEO för nybörjare

Vad är SEO?

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization eller sökmotoroptimering på svenska, vilket innebär alla de sätt och tekniker som finns för att just din sida ska ranka så bra som möjligt på sökmotorerna. Tidigare fanns även sökmotorer som AltaVista, Evreka och Yahoo, men idag finns egentligen bara Google och Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för över 95 % av sökningarna är det Google du ska optimera din sida för.

Vad gör en sökmotor?

Ska man förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser och sedan indexerar alla denna information.

Det kan vara information som text och bild på webbplatser, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen och hur ofta och var ditt varumärke syns på andra platser på nätet.

När en användare sedan söker efter något på Google, så identifieras alla sidor som anses vara relevanta från indexet och en algoritm används för att hierarkiskt rangordna de mest relevanta sidorna i en träfflista. Förr i tiden bestod denna träfflista av tio webbplatser som presenterades i en lista, med ett antal annonser ovan och under lista.

Idag kan en träfflista se helt annorlunda ut med svar på direkta frågor direkt i träfflistan (så du inte behöver gå vidare för att få svar på din fråga), med bildträffar och kartträffar, men Google försöker precis som tidigare visa upp de mest relevanta träffarna för dig som söker något.

Skriva för SEO

Men hur ska man då skriva för SEO och hur ska man strukturera det innehåll man har på sin webbsida så att såväl Google som användarna hittar det de är ute efter, oavsett om det är information eller om de är ute efter att köpa något?

Just hur man tar fram relevant innehåll och hur detta innehåll presenteras på en webbplats är kärnan i SEO och det brukar kalla onpage SEO eller on-site SEO eftersom det handlar om det du gör på din egen sida.

Sen finns det ytterligare ett par dimensioner av SEO som är teknisk SEO (helt enkelt hur tekniken fungerar på din sida, som till exempel hur snabbt din sida laddar och hur väl den fungerar på olika stora skärmar) och offpage eller off-site SEO, som handlar om vad du kan göra utanför din egen sida för att ranka bra på Google (eller få någon annan att göra genom att exempelvis länka till dig för att du har ett bra och relevant innehåll).

SEO-optimering

Vad är då viktigast för dig som nybörjare inom SEO att göra med din sida? Steg ett, skulle jag säga, är att du läser på om SEO och gör upp en plan för din webbplats - börja inte dutta med det ena eller det andra: ta fram en plan först.

För att du som som nybörjare ska lära dig mer om SEO kan jag rekommendera podden Sökpodden som löpande tar upp nyheter och annat som Google släppt eller genomfört. Du kan även läsa böcker som till exempel ljudboken SEO för alla (från 2019) och boken Guldläge på nätet (från 2017).

För att du som nybörjare ändå ska kunna sålla bland allt som du skulle kunna göra för att förbättra din optimering och din placering på Google, så har jag samlat de fem viktigaste sakerna du bara måste göra i en SEO-guide.

SEO-guide

För att optimera din sida och din placering på Google är det viktigt att du har följande fem saker på plats:

  1. Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med sin sökmotoroptimering, så skriv en bra och säljande titel för varje sida.
  2. Skriv bra och säljande metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare på Google som väljer att klicka sig vidare till din sida.
  3. Skriv bra och relevant och innehåll på din webbplats, kopiera aldrig innehåll från andra sajter utan se till att ditt innehåll är unikt och attraktivt - då kommer fler stanna på sin sida och fler välja att länka till dig.
  4. Se till att få nya länkar från bra sajter genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats. Var även aktiv och hör av dig till de som du vill ska länka, så de är medvetna om det innehåll som du löpande tar fram.
  5. Se till att ha tekniken på plats så att din sida är snabb att ladda, fungerar på alla olika skärmstorlekar och är säker (använder https istället för http).

Oavsett om du är nybörjare eller professionell är det även viktigt att du löpande läser om de senaste SEO-uppdateringarna och vad de betyder för din webbplats. Förutom Sökpodden och de böcker som nämns tidigare i artikeln finns många bra sajter som skriver om SEO:

Verktyg för SEO

Det finns också ett par verktyg, som jag starkt rekommenderar för att underlätta ditt SEO-arbete: Google Analytics och Google Search Console, som båda är kostnadsfria.

Google Analytics är Googles webbanalysverktyg – eller statistikverktyg – för att få veta mer om besökarna, till exempel trafik på olika webbsidor, hur länge besökarna stannar på de olika sidorna och varifrån de kommer, men även hur mycket försäljning en viss specifik sida genererar vilket kan vara mycket intressant när du skapar nytt innehåll och nya sidor.

Google Search Console är  Googles verktyg för att hålla koll på och underhålla din webbplats placering i Googles sökresultat. Du kan till exempel se hur din organiska trafik från Google utvecklar sig och vilka felsidor, så kallade 404-sidor, som du bör åtgärda.

Relaterade länkar om SEO:

Publicerad av Christer Pettersson
Uppdaterad 2024-02-13
Artikel skriven av Christer Pettersson, som är författare och föreläsare inom e-handel och SEO, för redaktionen på Infoo.se