Du har sÀkert hört talas om content marketing (eller innehÄllsmarknadsföring), ett riktigt modeord inom marknadsföringsvÀrlden de senaste Ären.
Och det Àr lÀtt att förstÄ varför content marketing blivit sÄ populÀrt: genom att bjuda dina kunder och dina besökare pÄ relevant och engagerande innehÄll ger du dem en tydlig anledning att komma tillbaka oftare och stanna lÀngre, och bli mer lojala mot dig och dina produkter.
För om du har en butik pĂ„ nĂ€tet med sparsamt med innehĂ„ll â kanske till och med exakt samma innehĂ„ll som dina konkurrenter â sĂ„ ger du dina kunder en enda anledning att handla frĂ„n just din butik: det lĂ€gsta priset. Och den positionen Ă€r det fĂ„ företag som vill ha.
Om du istĂ€llet ser till att ha bra produktbilder, bra produkttexter och Ă€ven bra kompletterande innehĂ„ll som kan beskriva hur produkten fungerar, hur den ska anvĂ€ndas, hur den ska skötas om och Ă€ven hur den i en vidare mening bidrar med nĂ„got, sĂ„ ger du dina kunder och besökare en tydlig anledning att komma till din butik â och priset blir mindre viktigt.
Definition av content marketing
Det finns mÄnga definitioner pÄ content marketing, men för dig som sÀljer produkter pÄ nÀtet skulle jag definiera innehÄllsmarknadsföring sÄ hÀr: Det kompletterande innehÄll som en sajt eller webbutik tillhandahÄller för att skapa lojalitet och engagemang och attrahera ny trafik och nya kunder.
Det kan röra sig om tips, inspiration och rÄd. Det kan vara instruktionsfilmer och guider. Det kan Àven vara lÀngre texter i form av PDF:er, e-böcker och sÄ kallade white papers (Àmnesfokuserade rapporter eller guider).
SĂ„ egentligen Ă€r content marketing allt det innehĂ„ll som du adderar till din webbplats eller din webbutik utöver det innehĂ„ll som beskriver de produkter eller tjĂ€nster du sĂ€ljer â helt enkelt allt innehĂ„ll du lĂ€gger till i marknadsföringssyfte.
Jag brukar ibland anvĂ€nda mig av en mental bild av en persika. Persikans kĂ€rna Ă€r ditt huvudinnehĂ„ll, dĂ€r dina produkter och tjĂ€nster beskrivs. Fruktköttet Ă€r det innehĂ„ll du kompletterat med (ditt content marketing-innehĂ„ll), din extra âjuiceâ för att attrahera sĂ„vĂ€l Google som nya besökare â helt enkelt det som gör att upplevelsen nĂ€r man kommer till din webbplats eller din webbutik blir lite saftigare, lite matigare, lite mer positiv.
MÄnga som arbetar med content marketing, framför allt byrÄer som lever pÄ att hjÀlpa företag med innehÄllsmarknadsföring, skulle nog inte hÄlla med om denna enkla beskrivning utan skulle vilja ha med vikten av köpt marknadsföring för att exponera det kompletterande innehÄllet. Helt enkelt: ingen content marketing utan köpt marknadsföringsplats.
Jag Àr dock övertygad om att det gÄr utmÀrkt att skapa bra, fungerande content marketing genom att visa upp det nya innehÄllet pÄ din egen webbplats och i dina övriga kanaler. Sedan kan köpt marknadsföring vara till hjÀlp för att attrahera ytterligare trafik och nya besökare nÀr det nya innehÄllet skapats och fÄtt bra och tydlig exponering i de egna kanalerna.
Fördelar med content marketing
För att sammanfatta fördelarna med att satsa pÄ content marketing för dig som sÀljer pÄ nÀtet, kan vi dela upp det i tre tydliga vinster:
- Ăkad trafik och ökad försĂ€ljning frĂ„n nya besökare.
- LÀngre och fler besök frÄn befintliga kunder.
- Du, eller kanske snarare ditt företag, kan bli en auktoritet pÄ omrÄdet.
Att innehÄllsmarknadsföring ocksÄ Àr ett kostnadseffektivt sÀtt som kan bryta igenom den allmÀnna tröttheten kring reklam gör ju inte saken sÀmre.
Skillnad mellan content marketing och SEO
Men vad Ă€r egentligen skillnaden mellan SEO och content marketing? Svaret Ă€r enkelt: SEO handlar om allt innehĂ„ll, content marketing handlar om det innehĂ„ll du lĂ€gger till i marknadsföringssyfte. SĂ„ allt innehĂ„ll ska sökmotoroptimeras, oavsett om det Ă€r ditt grundinnehĂ„ll â som produkttexter â eller tips, rĂ„d och guider som du kompletterat med.
NÀr det gÀller ambitionsnivÄn för planering och uppföljning av content marketing-arbetet Àr det stora skillnader mellan smÄ och stora företag.
Om du Àr egenföretagare och driver en webbutik som omsÀtter nÄgon miljon med en mycket tydlig produkt, kan det rÀcka med att börja skriva och publicera innehÄll som inspirerar och engagerar eller utbildar de befintliga besökarna, och sedan följa upp trafik- och försÀljningsutvecklingen i Google Analytics.
Handlar det om ett större företag, dÀr varumÀrket Àr viktigt och det finns mÄnga anstÀllda som kan ha nytta av content marketing-satsningen men pÄ olika sÀtt, Àr förarbetet mycket viktigare och mÄste ocksÄ fÄ ta mer tid. I större företag Àr det ocksÄ viktigt att förankra satsningen i de instanser som krÀvs eftersom alla content marketing-satsningar Àr lÄngsiktiga och dÀrmed krÀver resurser över tid.
Kom igÄng med content marketing
Men alla som ska börja satsa pÄ content marketing bör svara pÄ följande tre frÄgor innan uppstart:
- Vad vill du uppnÄ?
- Vem ska göra jobbet?
- Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut?
Vad vill du uppnÄ? Den frÄgan Àr nog den allra viktigaste, för hur ska du kunna planera och följa upp din satsning om du inte vet vad du vill uppnÄ?
MÄlsÀttningarna ska ju bottna i de affÀrsutmaningar du har, och jag skulle rekommendera att du vÀljer tvÄ eller högst tre mÄlsÀttningar . För mÄnga som sÀljer pÄ nÀtet kan det verka sjÀlvklart: jag vill ha mer trafik, jag vill ha fler Äterkommande besök och jag vill sÀlja mer. Tre mÄlsÀttningar, eller sÄ kallade KPI:er (Key Performance Indicators eller nyckeltal), som ocksÄ gÄr att följa upp: fick vi mer trafik, Äterkom besökarna och köpte de mer?
Men för mÄnga företag, till exempel inom B2B, kan det vara helt andra mÄlsÀttningar som Àr aktuella. Det kan exempelvis vara att stÀrka varumÀrkeskÀnnedomen och fÄ in fler leads som sÀljarna kan bearbeta. För andra företag kan content marketing vara ett sÀtt att ompositionera företaget, synas mer mot vissa specifika mÄlgrupper eller underlÀtta framtida rekryteringar.
SÄ: spika dina mÄlsÀttningar innan du börjar. Oavsett om du lÀgger 10 minuter eller 10 timmar pÄ att tÀnka ut vilka de Àr, sÄ Àr det av största vikt att du har dina viktigaste mÄlsÀttningar pÄ plats innan du drar igÄng.
Vem ska göra jobbet? Att ta fram inspirerande och engagerande innehĂ„ll Ă€r ett hantverk, sĂ„ se till att den eller de som ska ta fram innehĂ„llet verkligen Ă€r bra pĂ„ detta. Du kanske redan har nĂ„gon som jobbar med PR och kommunikation och som kan lĂ€gga ett antal timmar i veckan pĂ„ content marketing. ĂvervĂ€g annars att ta in en frilansare eller anlita en byrĂ„.
Det viktigaste rĂ„det Ă€r dock: om du inte kan skriva â lĂ„t bli. Det kan kanske lĂ„ta hĂ„rt, men ingen utan programmeringskunskaper skulle ge sig pĂ„ att koda nya tjĂ€nster och funktioner och ingen utan bokföringskunskaper skulle ge sig pĂ„ att sĂ€tta ihop resultat- och balansrapporter.
Och det enda som Àr sÀmre Àn en webbplats eller webbutik som saknar inspirerande innehÄll, Àr att den Àr full av dÄligt skrivet innehÄll som inte engagerar besökarna pÄ nÄgot positivt sÀtt utan snarare gör dem skeptiska och osÀkra.
Ska du anlita en frilansare, försök hitta nĂ„gon som förutom att skriva Ă€ven kan fota och filma â det kan lĂ€tt bli dyrt om du ska ta in flera personer med olika kompetenser.
Ska du anlita en byrĂ„, se till att du sjĂ€lv Ă€r med âpĂ„ tĂ„getâ hela vĂ€gen â innehĂ„llet kommer inte bli bra om inte du, med dina bransch- och produktkunskaper, Ă€r med och planerar och styr arbetet med vad som kan engagera och inspirera dina kunder.
Hur ser den löpande planen för publicering och uppföljning ut? Gör en redaktionell kalender: vad ska publiceras och nÀr, och hur hÀnger detta ihop med alla andra aktiviteter i företaget och dess omvÀrld? Se till att veta minst en mÄnad i förvÀg vad som ska produceras och publiceras och vem som ska göra vad. DÄ ökar dina chanser att lyckas mÄngfalt!
För content marketing Ă€r inte ett projekt eller en korttidsinsats: det Ă€r ett arbetssĂ€tt. Och det Ă€r mycket bĂ€ttre att ha en nĂ„got mer modest ambitionsnivĂ„ i början, till exempel att publicera en ny artikel per vecka som tar nĂ„gra timmar att ta fram, Ă€n att vrĂ„lstarta och skjuta ut tio artiklar de första 2â3 veckorna, för att sedan helt upphöra och inte publicera nĂ„got under lĂ„ng tid.
Att pĂ„ löpande basis publicera nytt och relevant innehĂ„ll Ă€r bra sĂ„vĂ€l för besökarna som för dina möjligheter att ranka högre hos Google och andra sökmotorer. AnvĂ€ndarna kommer lĂ€ra sig att det löpande kommer nytt innehĂ„ll och har dĂ€rmed en anledning att titta in oftare. Ăven Google uppskattar att det regelbundet kommer nytt innehĂ„ll och kommer dĂ€rmed besöka din sida oftare.
CHECKLISTA CONTENT MARKETING
- Definiera dina mÄl för en satsning pÄ content marketing.
- Ta fram en konkret plan för att arbeta med content marketing.
- Se till att du har de kompetenta resurser som löpande krÀvs.
- Följ upp dina mÄlsÀttningar.
- Inspireras av andra sajter som Àr duktiga pÄ content marketing.
LĂR DIG MER OM CONTENT MARKETING
Denna artikel om content marketing Àr hÀmtad ur boken GrÀv guld i dina egna kanaler, som Àr en handbok som visar hur du pÄ ett enkelt och praktiskt sÀtt skalar upp din affÀr pÄ nÀtet utan att det ska behöva kosta en massa pengar. Denna bok om content marketing finns Àven som ljudbok.
Tips om poddar och webbplatser om innehÄllsmarknadsföring: InnehÄllsmarknadsföring (content marketing) pÄ Wikipedia Vad Àr content marketing - din guide till bra affÀrer med bra innehÄll pÄ Dagensanalys.se